سعید خورشیدی حقوقدان گفت: حقوق اسلامی نبش قبر را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کفار هم ممنوع کرده است، اما در مواردی که برای کشف حقیقت باشد قبل از گذشت 30 سال امکان‌پذیر است، البته این امر با حکم شارع انجام می‌شود.
در نگاه شیعه، حرمت نبش قبور و شکستن استخوان مرده، مثل شکستن استخوان زنده بوده و در روایات اهل‌بیت(ع) تصریح شده است که حرمت مرده، مانند حرمت زنده واجب است، بنابراین نبشِ قبرِ مومن به نوعی هتکِ حرمت به وی محسوب می‌‌شود.
طبق دیدگاه علما و فقهایی همچون آیات عظام سیستانی، صافی و وحید خراسانی، خراب کردن قبور اموات هتک شمرده می‌شود و حتی اگر سال‌ها از آن گذشته و بدن آنها از میان رفته باشد، حرام است.
دین مبین اسلام برای نفس حرمت خاصی قائل شده‌ و همینطور برای متوفیان نیز از دیدگاه حقوق اسلامی ارزشی هم‌طراز قائلند و این در حالی است که حقوق اسلامی، نبش قبر را  نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کفار هم ممنوع کرده است.
مطابق قوانین شرع، برای پیگری برخی پرونده‌ها می‌توان این کار را انجام داد به این معنی که اگر جسدی در قبر متلاشی شود باز هم امکان نبش قبر وجود دارد.
نبش قبر در مواردی که برای کشف حقیقت یا تشخیص نوع وفات متوفی باشد، قبل از گذشت 30 سال امکان‌پذیر است که البته این امر با حکم شارع انجام می‌شود.

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 10 آذر 1392    | توسط: مریم خلیفه پور    | طبقه بندی: حقوق جزا،     | نظرات()